برجام براساس عدم اعتماد متقابل بود، مالکیتی در خارج ایران ندارم

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، محمد جواد ظریف در گفت وگو با نیویورک تایمز توافق برجام را بهترین توافق ممکن در مساله هسته ای دانست که به نگرانی های اصلی همه توجه می کرد.

برجام براساس عدم اعتماد متقابل بود، مالکیتی در خارج ایران ندارم

ظریف گفت در خصوص برجام با چشم باز در خصوص آنچه که ممکن بود و نبود، مذاکره شد و ما چیزی را نادیده نگرفتیم. ما واقعیت را قبول کردیم که ما نمی توانیم تمام اختلافاتمان را در این توافق حل کنیم و توافق کردیم که آنها را کنار بگذاریم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: مهم است که توجه داشته باشید، بر خلاف اعتراض های عمومی مخالفان برجام از هر دوطرف، برنامه جامع اقدام مشترک بر اساس اعتماد ایجاد نشده است. در واقع براساس عدم اعتماد صریح متقابل بود. به همین دلیل است که خیلی طولانی و دقیق است. پاراگراف 36 برجام یک نمونه واضح است که ما در این توافق با آگاهی به اینکه نمی توانیم به تعهدات غرب اعتماد کنیم، مذاکره نموده ایم.

ظریف گفت: در حال حاضر از این گزینه در توافق استفاده می کنیم که می تواند جلوی فروپاشی کامل این توافق را بگیرد که به ضرر منافع همه از جمله آمریکا خواهد بود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید که توافق هسته ای می تواند نجات یابد؟ گفت: تا زمانی که طرف های باقی مانده (روسیه، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و اتحادیه اروپا) به تعهداتشان عمل نمایند، ما به تعهداتمان پایبند می مانیم.

ظریف تاکید نمود: بقا یا فروپاشی برجام به توانایی و تمایل همه طرف ها برای سرمایه گذاری در این تعهداتشان بستگی دارد. به طور خلاصه، یک توافق چند جانبه نمی تواند یک طرفه اجرا گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وقایع اخیر، موقعیت شغلی او را به خطر انداخته است، اظهار کرد: من همواره ترجیح داده ام که حرفه من تدریس باشد. زود یا دیر به این کار باز می گردم و تجارب بیشتری را با دانشجویانم تبادل خواهم کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که مقامات دولت ترامپ در خصوص مشخص شما به عنوان هدف تحریم های مالی صحبت نموده اند، گفت: هرکسی که من را می شناسد، می داند که من یا خانواده ام هیچ مالکیتی در خارج از ایران نداریم.

ظریف اظهار کرد: من به شخصه حتی یک حساب بانکی در خارج از ایران ندارم. ایران کل زندگی و تعهد من است. بنابراین من هیچ مسئله ای شخصی با تحریم های احتمالی ندارم.

وی ادامه داد: تنها اثر - و احتمالاً تنها هدف - این اقدام احتمالی، محدود کردن توانایی من برای برقراری ارتباط است و من شک دارم که برای کسی مفید باشد. به طور اطمینان، این امر امکان تصمیم گیری آگاهانه در واشنگتن را محدود می نماید.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8636

به "برجام براساس عدم اعتماد متقابل بود، مالکیتی در خارج ایران ندارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجام براساس عدم اعتماد متقابل بود، مالکیتی در خارج ایران ندارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید