همکاری فائو با سازمان جنگل ها برای مدیریت حوضه های آبخیز، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری

به گزارش بلاگ پو، نماینده فائو ضمن اشاره به همکاری این سازمان با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری در کشور اطلاع داد.

همکاری فائو با سازمان جنگل ها برای مدیریت حوضه های آبخیز، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری

به گزارش خبرنگاران، یوکا مارکینو امروز در نشست رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با نمایندگان فائو در زمینه مدیریت جامع آبخیزداری اظهار کرد: اهداف اصلی همکاری فائو با دولت جمهوری اسلامی ایران درباره اجرای برنامه جامع مبتنی بر کاهش ریسک و مخاطرات، سه محور اصلی دارد.

وی ادامه داد: این سه محور اصلی عبارتند از انجام روش شناسی مدیریت جامع حوضه آبخیز، روش شناسی و نظام پایش و ارزیابی ریسک و مخاطرات چندگانه، آسیب پذیری جوامع در حوضه های آبخیز و تدوین برنامه های کاهش مخاطرات.

نماینده فائو با اشاره به اینکه خروجی نهایی اقدامات ما بهبود معیشت جوامع، کاهش کمبود آب و کاهش آسیب پذیری در حوضه های آبخیز است، گفت: ضروری است که نهادهای ذی ربط مدیریت ریسک را در برنامه های مدیریت جامع خود لحاظ نمایند.

مارکینو اضافه نمود: از دستاوردهای مهم همکاری فائو با سازمان جنگل ها در حوضه های آبخیز افزایش تاب آوری جوامع در مقابل کمبود آب و بهبود وضعیت اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری 11 ایستگاه ارزیابی آبخیز در کشور دارد، اظهار کرد: این ایستگاه ها هنوز دستی هستند و ضروری است که به ایستگاه های اتوماتیک تبدیل شوند.

نماینده سازمان فائو همچنین در ادامه از ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در حوضه آبخیزداری اطلاع داد و گفت: هدف از ایجاد این بانک اطلاعاتی این است که اطلاعات بخش های مختلف و استان ها جمع آوری شده و در این بانک ذخیره گردد.

وی در ادامه توضیح داد: در بازدید فائو از حوضه آبخیز سد شیرین دره در خراسان شمالی معین شد که سطح فعالیت سازمان جنگل ها در این حوضه آبخیز مطلوب است و ما باید به بخش مدیریت ریسک در این زمینه بپردازیم.

در ادامه این نشست خلیل آقایی ـ رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ـ گفت: عملیات آبخیزداری حلال بسیاری از مسائل در کشورهایی است که با کمبود آب یا خطرات سیل روبرو هستند.

وی ادامه داد: امروز ما در کشور با دو مشکل کمبود آب و خسارت های سیل روبرو هستیم که سبب مهاجرت، از بین رفتن خاک و حتی جلوگیری از فعالیت های اقتصادی شده است.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در انتها با اشاره به اینکه اگر بحث کاهش خطرات و ریسک را در حوضه های آبخیز داشته باشیم می توانیم از خسارت های زیادی جلوگیری کنیم، توضیح داد: حتی اگر بتوانیم از این آب های کم به بهترین شکل استفاده کنیم انسان ها را در حوضه آبخیز برای ادامه زندگی و فعالیت امیدوار نموده ایم.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2188

به "همکاری فائو با سازمان جنگل ها برای مدیریت حوضه های آبخیز، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری فائو با سازمان جنگل ها برای مدیریت حوضه های آبخیز، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع آبخیزداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید